איך מנקים יהלומים

ניקיון יהלומים הוא בין התחומים המורכבים בעולם התכשיטנות, ויהלומנים מקצועיים לומדים שנים רבות את התחום על מנת להתמקצע בו. באופן טבעי – היהלום נוצר תחת תנאים קיצוניים בקליפת כדור הארץ במשך מיליוני שנים, ובמהלך הזמן עלה למקומות שבהם בני האדם מסוגלים למצוא אותו – תודות לתופעות גיאולוגיות שונות. במסגרת היותו חומר טבעי, היהלום מכיל פגמים שונים – וכאן נכנסים לתמונה היהלומנים והגמולוגים. איך מנקים יהלומים? במאמר הבא.

יהלומים בעולם התכשיטים

יהלומים מהווים חלק בלתי נפרד מעולם התכשיטים, והם משובצים בטבעות, שרשראות, צמידי טניס, עגילים ועוד. מעבר לעובדה שיהלומים מושכים את העין, הם גם מהווים סמל סטטוס עבור אנשים ונשים רבים. היהלומים נחשבים לחומרים יקרים, מכיוון שתהליך ההיווצרות שלהם אורך מיליוני שנים, ודורש תנאים ייחודיים.

איך מנקים יהלומים?

כשאנו מדברים על ניקיון יהלומים – אין הכוונה ללכלוך דוגמת כתמים ואבק, אלא לפגמים טבעיים הקיימים ביהלום הגולמי והטבעי. בעגה המקצועית – "ניקיון" מתכוון לרמת הצלילות של היהלום, ומה שישפיע עליה הוא: מיקום הפגמים הטבעיים, נראותם לעין, גודלם, ועוד. בעולם הגמולוגיה – קיים סולם המדרג את רמת הצלילות של היהלומים השונים, ומאפשר לקבוע את ערכם הכלכלי.
עבודת ניקוי היהלומים מתייחסת לליטוש היהלום – שמטרתו להפיק מהיהלום הגולמי את התוצר הנקי ביותר והגדול ביותר שניתן.

ליטוש יהלומים

ליטוש היהלום, התהליך שיביא את היהלום הגולמי לרמת הניקיון הגבוהה ביותר שלו – נחשב לאומנות של ממש, העוברת בקרב היהלומנים במשך דורות רבים. מדובר בעבודה מדויקת מאוד, שיכולה להימשך שעות וימים בהתאם לגודל ואיכות היהלום. יהלום המלוטש ביד מקצועית, צריך לעמוד במספר חוקים גיאומטריים המאפשרים לו להחזיר אור בצורה הטובה ביותר – וזה משפיע על מראהו ועל רמת הנצנוץ שלו באופן משמעותי!

איך מנקים יהלומים בימינו?

תתפלאו לשמוע, שמלאכת הליטוש כמעט ולא השתנתה מהמאה הקודמת. מה שכן השתנה – הם העזרים הטכנולוגיים שניתן להשתמש בהם במלאכת הליטוש. ישנן תוכנות מחשב, המסוגלות להמליץ על המודל האידיאלי לליטוש, לאחר שהן מנתחות את מבנה היהלום הגולמי. כמו כן, יהלומנים מסוימים משתמשים במכונות ליטוש עבור יהלומים מסוימים – אך זה ניתן לביצוע רק עבור יהלומים קטנים. גם היום, לצד העזרים והשיפורים הטכנולוגיים, עבודת הלוטש היא עדיין המשפיעה ביותר על התוצר הסופי!

מה משפיע על מחיר היהלום?

כיוון שיהלומים הם תוצרים טבעיים – לא קיימים שני יהלומים הדומים במאת האחוזים. מחירי יהלומים מושפעים ממספר פקטורים:

קראט – הקראט היא מידה המציינת את גודל היהלום, המשפיע ישירות על מחירו.

צבע – יש מדרג צבע המדרג יהלומים מצבע שקוף לחלוטין המכונה גם "ללא צבע" ועד צבע צהוב. ככל שהיהלום הוא שקוף – כך מחירו יעלה.

ניקיון היהלום – זהו הנושא שבו עוסק מאמר זה, והוא מתייחס לפגמים הטבעיים הקיימים ביהלום. עבודת ליטוש איכותית – תוכל למצות את היהלום הנקי והגדול ביותר מתוך היהלום הטבעי.

צמיד טניס

אולי תאהבו גם: